
 
 
 

 

“Government regulation and control of the media in Southern 

Africa: Comparative experiences” 
 

Paper presented  
at the 

German-Zimbabwean Lawyers Legal Exchange Seminar  

On 
Freedom of the Press, the role of the mass media and the law 

Berlin 
12 – 20 September 2003 

 
 

 
 
 
 
Presented by: 

Simon Kimani Ndung’u 

Head: Anti-Censorship Programme 

Freedom of Expression Institute 

Johannesburg 



 2 

Government regulation and control of the Media in Southern Africa: 

Comparative experiences 

 

1. Preface 

 

Media practice in the Southern Africa region is as diverse as it is dissimilar though in 

general there are certain common tendencies shared by almost all the governments of 

the different states in regards to the manner in which they tolerate, or more appropriately 

suppress media freedom. 

 

These include for instance the fact that almost all the governments have retained the 

panoply of media-unfriendly laws extensively used by their colonial predecessors to fight 

the activities of the press during the then violent wars of national liberation. But in this 

presentation, I have randomly picked on three countries not for any specific reason, but 

mainly because they appear to represent wide dissimilarities in terms of the conditions 

under which the media is forced to operate in the region. 

 

Among the countries selected here, it is only Angola, which achieved its independence 

after a vicious anti-colonial war of liberation. It subsequently plunged into a brutal two 

and a half decades of civil war. The other two, Botswana and Swaziland both share a 

common colonial past and process of independence. Both did not fight the traditional 

‘war of liberation’and they have been independent for roughly the same amount of time. 

 

However, that is where the similarity ends. Media freedom in the two countries is 

completely asymmetrical. In the one country, the media has relatively been able to 

operate without much state interference while in the other, government has hardly ever 

kept its distance from the media. Whereas the one country has been described as the 

“most liberal democracy on the African continent” the other has been condemned as an 

autocracy where the king is supreme and the normal institutions of constitutional 

democracy such as the judiciary and the legislature are mere appendages of royal dictat. 

 

To place these three countries along a lateral framework and describe their tendencies 

in easier terms, one may say that Botswana, Angola and Swaziland respectively 



 3 

manifest the good, the bad and ugly of media freedom in Southern Africa. That is how I 

am going to discuss them in this seminar today. 

 

2. Botswana 

 

2.1. Introduction and brief historical background 

 

Botswana gained its independence from the British in 1966 under the leadership of the 

respected Sir Seretse Khama. For many years, Botswana has been considered a 

bastion of democracy, good governance and respect for human rights in Africa. It is one 

of the most stable democracies on the continent and with a per capita income of 

US$3600 is the second highest in Africa after that of Libya.1  

 

Due to its vast mineral wealth especially diamonds, small population of approximately 

two million people and good governance, the country has been able to enjoy long 

periods of relative peace, stability and impressive economic development. It is a unique 

achievement by any definition, more so in Southern Africa, a region that has seen violent 

struggles for liberation against colonialism and apartheid (Zimbabwe and South Africa) 

and civil wars fueled by differences about the nature of socio-economic and political 

ideology to adopt (Mozambique and Angola).  What needs to be pointed out however is 

that in the latter case, the apartheid regime’s destabilisation strategy was central to the 

continued proliferation of the conflicts in the two countries. 

 

Botswana’s major challenge though, and one which it shares with almost all the other 

countries on the African continent, is the problem of HIV/AIDS. Estimates suggest that 

approximately 19% of the country’s population is infected with HIV and this poses 

enormous challenges for the country especially given that the majority of those infected 

are in the 15-49 years age category. This has reduced the population’s life expectancy 

from 67 to 47 years and when combined with the country’s small population, it points to 

the possibility of a serious decline in its social and economic indicators in the next few 

years. 

                                                
1 This is as per the 1998 World Bank Group Report. Information accessed at 
http://www.worldbank.org/afr/findings/english/find161.htm Libya’s per capita income is $7600 (Mail and 
Guardian September 5 to 11 2003, p51  



 4 

 

Recently, the government of President Festus Mogae has been in international news, 

not for Botswana’s famed approach to democracy in a continent synonymous with war 

and conflict, but for evicting indigenous people from the center of the Kalahari Game 

Reserve. Government continues to insist that it is relocating the inhabitants to areas 

where they will be able to enjoy development and access to modern services. However, 

minority group activists and human rights organisations have pointed out that the real 

reason behind the evictions is to pave way for diamond prospecting and mining by the 

government and multi-national companies.  

 

 

2.2. Media development  

 

Growth of the print and electronic media in Botswana has been relatively slow compared 

to that of its fellow neighboring states. Radio broadcasting began in 1962 though it only 

became permanent in 1964. It’s television service only started in July 2000 and is fully 

funded and controlled by the state.2 There are two private radio broadcasting services; 

YARONA FM and GABZ FM, which cover the capital city Gaborone, and the 

surrounding, areas. Each of these stations has a 49% shareholding by South African 

black economic empowerment companies.  

 

There are currently four major newspapers in the country-the Botswana Guardian, 

Mmegi Monitor, the Midweek Sun and the Gazette. A trade union, The Botswana Union 

of Journalists operates largely from the capital city and represents the majority of media 

practitioners in the country. 

 

On the electronic media front, Botswana has only one television station, Botswana TV 

and one radio station, Radio Botswana which are owned by the state. These two serve 

as the public broadcasters. Satellite broadcasting is provided by the South African based 

DSTV which unfortunately being a subscription service can only be afforded by the elite 

living in the urban areas of the country. Though there have been no accusations of 

serious state intolerance in the affairs of the media, there have been claims of 

                                                
2 Draft National Broadcasting Policy, Department of Communications, Government of Botswana. 



 5 

government meddling in the department of communications, the state organ responsible 

for media activities as well as national broadcasting. 

 

So far there has not been any serious conflict between the state and the press owing 

largely to the peaceful political nature of the country and the government’s impressive 

democratic record. Of late however, cracks are beginning to show in the hitherto quiet 

façade of state-media relations. In its 2001 report on media freedom in Southern Africa 

the regional media freedom defense lobby, the Media Institute of Southern Africa 

(MISA), expressed disquietude at the manner in which government was displaying 

increasing sensitivity towards media activities in the country.3 

 

Misa reported that among other things, Botswana’s vice-president Seretse Khama Ian 

Khama had sued the state owned Radio Botswana for a sum of half a million Pula (US 

$77 000) for alleged defamation. The media also lambasted the state for attempting to 

“silence” it’s operations through the introduction of a draconian press law. Furthermore in 

the same year, the government issued a circular to all state departments and private 

companies in which it has a stake ordering them to stop advertising in the privately 

owned Botswana Guardian and the Midweek Sun. 

 

In its 2002 report, Misa pointed out that though the relationship between government 

and the media was cordial in many respects, there were still pockets of “pin prick” 

tensions between the government and the fourth estate.4 This particularly related to the 

government’s re-introduction of the controversial Media Control Bill, a law that seeks to 

superintend the operations of the media much more stringently, and which many people 

argue casts the country’s enviable record into bad light. It is to this Bill that we will now 

turn. 

 

2.3. The Mass media communications Bill  

 

In 1997, the Botswana government proposed a controversial new law to regulate mass 

media in the country. Titled the “Mass Media Communications Bill”, this proposed law 

                                                
3 Media Institute of Southern Africa, (2001) So this is Democracy? : State of the Media in Southern Africa, 
Solitaire Press, p30. 
4 See Media Institute of Southern Africa, (2002) So this is Democracy? : State of the Media in Southern 
Africa, Solitaire Press, p34. 



 6 

was introduced in Parliament by the then Minister for Presidential Affairs and Public 

Administration. It was consequently shelved as a result of the massive outcry from 

media houses, journalists and human rights organisations, which argued that it posed a 

serious threat to media freedom in this largely respected democracy.5 

 

Four years later in 2001, the Bill was once again resuscitated and though as in 1997 

media freedom activists opposed it vehemently, government this time round signaled its 

serious commitment to pass it into law once all the relevant public consultations had 

been done. For much of the period between 2001 and 2003, the government, through its 

newly created Ministry of Communications, Science and Technology strived to convince 

the media fraternity of the need to pass the bill but found itself constrained by the desire 

to maintain its clean image of democratic governance in the face of growing opposition 

to the proposed law. 

 

In mid August 2003, the Press Council of Botswana, a body established separately by 

the media industry to counter the equivalent structure proposed by government in the 

Bill, organised a two-day conference addressed by President Festus Mogae. The 

conference invited contributions around the re-shaping of the Bill before its submission 

to Parliament but at the time of compiling this paper, the decisions of the colloquium 

were yet to be published. 

 

There are many problems inherent in the Mass Media Communications Bill. It provides 

for the absolute control of newspapers by the Minister of Communications who will have 

the powers to determine which papers will operate and which ones will not. The Minister 

will nominate a registrar who will then be responsible for press matters in the country. He 

or she may decline to register a newspaper if it fails to meet the necessary requirements 

such as failure to disclose its financial status, ownership and the name and place of 

residence of the proprietor, publisher and printer. 

 

Under the Bill, a police officer of the rank of inspector and above may seize any 

publication or newspaper if the officer reasonably suspects that such newspaper has 

been published in contravention of the law. Police officers will also have the power to 

                                                
5, Botswana Clamps Down on Media, Southern Africa Media Law Briefing, Vol. 7 No. 1, 1 April 2002. 
Article 19, FXI and Misa, p5. 



 7 

enter and search newspaper premises and seize whatever they suspect to have been 

published in contravention of the law. 

 

Furthermore, the Bill proposes that all journalists, including foreign correspondents must 

be registered (as is now the case with Zimbabwe) and issued with press cards before 

they can be allowed to operate in the country. It also calls for the creation of a media 

council whose majority of the membership will be appointed by the Minister. The council 

is meant to hear complaints against journalists and newspapers and shall have the 

power to adjudicate on such complaints, recommend disciplinary measures and impose 

sanctions. 

 

Whereas government denies that the proposed bill will violate press freedom in the 

country arguing instead that it is meant to streamline the operations of the print media, 

critics have pointed out that the state’s real aim is to put a check on the burgeoning 

media establishment which it sees as becoming too radical and wayward. 

 

 

2.4. Conclusion 

 

It is safe to say that Botswana, together with South Africa, continue to stand up as 

relatively good examples of state tolerance to media freedom in the region. However, it 

is important to remark that if the Botswana government is allowed to go ahead with the 

draft Mass Media Communication Bill, then we may soon see a serious erosion of press 

freedom in that country, one of the very few democracies on the continent that respects 

and largely encourages the existence of a free and vibrant media. 

 

3. Angola 

 

3.1. Introduction and brief historical background 

 

Like it’s counterpart Mozambique, Angola has recently emerged from one of the most 

devastating and brutal civil wars on the African continent. It is a conflict which began with 

the onset of the country’s political independence from Portuguese rule in 1975 and 

continued until early 2002 when the leader of the rebel movement, the National Union for 



 8 

the Total Liberation of Angola (UNITA) Jonas Savimbi was killed by government troops. 

Two months, the rebels signed a cease-fire agreement later ending all hostilities and 

agreed to become an opposition party to the ruling Popular Movement for the Liberation 

of Angola (MPLA) party of President Jose Eduardo Dos Santos. 

 

Angola’s civil war led to the deaths of hundreds of thousands of people, the forcing into 

exile of approximately two million people and the internal displacement of almost four 

million civilians. Large areas of the country are still too dangerous to inhabit thanks 

largely to the millions of landmines sown by combatants on both sides of the conflict.6 At 

the end of the civil war in 2002 it was estimated that almost 100 000 people had become 

disabled as a result of the landmines making Angola perhaps one of the leading 

countries in the world in terms of the number of amputees. 

 

With conflict raging for over a quarter of a century, Angola’s economy inevitably took a 

serious downturn and almost came to a standstill. Though the country is blessed with an 

abundance of mineral resources such as petroleum, gold and diamonds, it is one of the 

poorest nations in the world with a per capita income of $220, which compares in the 

same levels as the economies of resource poor countries such as Chad and Burkina 

Faso.7 The standard of living has remained very low and agriculture has suffered a 

devastating blow because many areas of the country have become useless for farming.  

 

3.2. The state of the media 

 

The violent environment created by the civil war could in no war foster a climate of 

media freedom, or encourage the growth of a robust and vibrant media in Angola. 

Instead, every aspect of the country’s social, political and economic activity became 

subsumed within the ambit of security and whichever side that was in control of any 

corner of the country did its best to repress media freedom in that sphere. 

 

                                                
6 It is estimated that in 27 years of conflict more than 15 million landmines were sown on the ground and 
many of them are yet to be removed. This has made almost a third of the country to become inhabitable. 
Justin Pierce, BBC News Online at 
http://news.bbc.co.uk/1/hi/special_report/1999/01/99/angola/264223.stm  
7World Bank Reports, accessible at: http://www.worldbank.org/annualreport/2001/pdf/tab8_1.pdf  



 9 

But with the war having come to an end, the situation for the country’s media has 

improved somewhat albeit within the difficult circumstances of a government that has all 

along wielded massive levels of power and control over every aspect of its citizens lives. 

The private media has been waging a difficult battle against government’s restrictive 

tendencies calling for a complete liberation of the free expression environment and the 

constitutional protection of the country’s media. 

 

The country’s largest radio station Radio Ecclesia, a privately owned enterprise of the 

Catholic Church, has been operating for a number of years in the capital city Luanda. In 

2001, it was granted a licence to broadcast to all areas of the country a move hailed as a 

significant development on the part of government’s commitment to freeing up the 

airwaves. A gradual change in media operations appears to be dawning and as an 

example, for the first time in the history of television broadcasting in that country, 

Angola’s single television station began to host a phone in programme in 2002. 

 

Prior to the end of the civil war, government pervasively restricted the activities of the 

media in the country. Control mechanisms were employed through editors and media 

owners so that news and reports that were harmful to the government’s image were 

canned. Media houses were forced to exercise wide degrees of self-censorship in order 

to avoid confrontation with the state. 

 

Journalists who pursued independent lines of enquiry in their work faced severe 

constraints such as being barred from certain parts of the country, the confiscation of 

their material and equipment and the institution of criminal charges against them. For 

instance in 2001, Gilberto Neto, a journalist working for the independent Folha 8 

newspaper was served with a police notice to leave the province of Malange because of 

his reports relating to government atrocities committed against suspected members of 

the UNITA rebel movement. He was subsequently slapped with criminal charges, barred 

from leaving the country and his passport withdrawn by the state. 

 

Angola’s state media has played the unenviable role of being the government’s official 

mouthpiece. Critics have accused the country’s only daily newspaper-, which is owned 

by the state- of using its columns to launch attacks against critical journalists as well as 

the independent media. 



 10 

 

A serious concern for the media in Angola is the manner in which the government used 

to and even today continues to restrict access to information held by the state under the 

excuse of national security. During the civil war, it was simply impossible for the media to 

find and consequently publish information relating to developments around the conflict, 

the economy and workings of the government. Furthermore, government itself rarely 

made available in the public domain, any information relating to its activities. Reports on 

matters of public interest published by the private media were often met with a jack-boot 

response and reporters would be charged under many of the then draconian security 

laws and the punitive penal code. 

 

It has been impossible for the independent media to take root and operate freely in 

Angola, even with the end of the civil war. Government’s promise of allowing individuals 

to set up private television and radio stations has not been met with any concrete action. 

Furthermore, observers have pointed out that it is simply impossible for the independent 

media to comply with many of the technical requirements for instance around the 

prerequisite of being able to cover the whole country before they can be issued with an 

operating license. 

 

Government, through the office of the Minister responsible for information also strictly 

controls the licensing process for broadcasters. The Minister has the final say in relation 

to whether an individual or entity should be allowed to broadcast or not, and with the 

country’s many years of corruption and mal-administration, it is increasingly being 

pointed out that the ruling party has yet to loose its sensitivity to those who are critical of 

its activities. 

 

Media practitioners have urged that parliament should put in place an independent 

authority to licence and regulate broadcasting in the country, while at the same time 

calling for the print media to be allowed to establish its own self-regulatory framework. 

 

3.3. Conclusion 

 

Although with the signing of the cease-fire agreement government has promised to relax 

the media regime and allow the free operation of both state and private media, the pace 



 11 

and speed have been painfully slow. Invariably, only time will tell how far government will 

commit itself to fulfilling the promises it has made of allowing a vibrant media to operate 

in the country. 

 

To an extent, the private media is also to blame for its internal crisis and inability to 

organise itself as a decisive force in such a way that it can wring major concessions from 

the state around the loosening up of the free expression environment. It’s disparate 

nature and lack of collective action has meant that at the critical moment, it has been 

unable to demand from government concrete results for instance towards the repealing 

of the plethora of restrictive security laws. 

 

4. Swaziland 

 

4.1. Introduction and brief historical background 

 

If Botswana and Angola represent the good and the bad of media freedom in Southern 

Africa respectively, then Swaziland no doubt manifests the ugly face of state intolerance 

to media operations in the region. 

 

Having attained its independence from Britain in 1968 Swaziland is today considered to 

be one of the most undemocratic countries on the African continent. It does not have a 

constitution and all power is vested in the King, Mswati III who rules by Royal Decree. 

While suspending the constitution in 1973 Mswati’s late father Sobhuza II decreed that 

he had “assumed supreme power in the kingdom of Swaziland” and that all legislative, 

executive and judicial power would now be vested in himself.8 Today this system of 

political dictatorship has brought the country to the brink of disaster. 

 

Political parties as well as political gatherings and demonstrations are prohibited in the 

country. Since 2002, the tiny kingdom has been gripped by a serious crisis pitting 

especially the judiciary on the one hand and the executive and parliament on the other. 

Much of this crisis has been featured by the international, regional and local media, 

                                                
8 Quoted from a letter sent to President Thabo Mbeki on 11 Dcember 2002 asking for his intervention as 
the chairperson of the African Union by the Swaziland Solidarity Network, a South African based 
Swaziland opposition group that has been lobbying for democratic changes in the country. 



 12 

though none has garnered as much attention and interest, as last year’s kidnapping of a 

young woman by the royal emissaries to become the 10th wife in King Mswati’s ever 

expanding harem.9 

 

On October 30, 2002, King Mswati III ordered three High Court judges hearing an 

application by Lindiwe Dlamini to have her then 18 years old school going daughter 

Zena Mahlangu returned to her, to abandon the case or be removed from office. The 

King sent his army commander, the police commissioner, the head of correctional 

services and the attorney general to make sure that the judges understood the gravity of 

his wishes.10 

 

The battle royal between a hapless mother wanting to exercise her rights as a parent 

and as a woman against the all powerful partriachal monarchy captured wide-spread 

interest around the globe and for the first time thrust the tiny mountain kingdom into the 

glare of the international media. After this fiasco the conflict deteriorated even further. 

The Swaziland director of public prosecutions sued the attorney general for obstruction 

of justice and contempt of court for his interference in the Zena Mahlangu case. As the 

year wound to a close, the Court of Appeal judges, many them expatriates loaned from 

South Africa resigned en-mass after the Prime Minister Barnaba Sibusiso declared that 

his government would not respect judgments issued by that court. 

 

There appears to be no end in sight to this political conundrum. As 2003 began, the 

director of public prosecutions was dismissed and he fled to his home country Kenya 

citing fears for his life, while a number of judges resigned complaining that it had 

become impossible to execute their judicial functions under the existing conditions. 

 

                                                
9 At the time of compiling this paper, local newspapers reported that King Mswati had just acquired another 
young woman Nolighwa Ntenteza as his 11th wife. The Sowetan, Friday 4 September 2003, p1.  
10 This story was widely reported in the local South African press. For this presentation, the information has 
been sourced from a concept document published by the main opposition party inside Swaziland “The 
People’s United Democratic Movement of Swaziland” 



 13 

4.2. The state of the media in Swaziland 

 

In Swaziland, media operates under extremely difficult circumstances. Intimidation of 

journalists and media houses has been the norm through practices such as harassment, 

threats by the police, ministers, parliamentarians and traditional authorities. 

 

For many years, the county only had one independent newspaper - the Times of 

Swaziland - which government tried to silence using all sorts of tactics such as 

withdrawal of advertisements and refusing to renew the work permit of its owner Douglas 

Loffler. The proprietor was finally forced to move to Namibia. With the departure of 

Loffler, the paper has now abandoned its independent stance and together with the 

government owned and controlled Swazi Observer are deemed to be the official 

propaganda tools of the state. 

 

Broadcasting remains firmly in the hands of government and both radio, the Swaziland 

Broadcasting and Information Services, and television, the Swaziland Television 

Authority are owned by the state. Community media is non existent in the country. 

 

Recently, a business figure closely connected to the ruling elite was granted a licence to 

provide subscription broadcasting services through the South African based satellite 

channel Digital Satellite Television (DSTV). His broadcasting service Channel Swazi 

which operates from Johannesburg is however seen as an outfit of the Swazi 

government because of its state-friendly content and overwhelmingly non critical 

approach towards the situation in the country.  

 

From 2001, other independent media began to appear on the national scene. A group of 

journalists launched the Nation newspaper and soon thereafter, workers started a 

weekly publication, the Guardian of Swaziland. On May 4 2001, the Minister of Public 

Service and Information Mntonzima Dlamini used his massive powers under the 

Proscribed Publications Act of 1968 to ban the Nation and the Guardian. This law 

empowers the Minister to ban or suspend publications that fail to conform to “Swazi 

morality and ideals”11 Both papers filed appeals in court and won. 

                                                
11 Media Institute of Southern Africa, (2001) So this is Democracy? : State of the Media in Southern Africa, 
Solitaire Press, p109. 



 14 

 

Government has continued its hostility towards an independent and critical media in the 

country through a variety of mechanisms such as the creation of conflict between 

different media houses as well as between them and the state owned press. Fearing that 

the independent media was becoming too vocal of the king’s disastrous rule, the 

country’s handpicked Parliament demanded that a much criticised Media Council Bill 

which had been shelved due to international opposition be revived and enacted.  

 

This Bill, in line with its equivalent in Botswana calls for the creation of a government 

appointed and controlled media council and the statutory registration of journalists. An 

excuse given by legislators around the need for this Bill was that the media fraternity had 

failed to create its own self-regulatory framework as recommended by a parliamentary 

committee three years previously. 

 

To whip the media into conformity, government routinely uses a host of media-restrictive 

laws, some of which were inherited from the British colonial administration. Senior state 

figures regularly utilise the archaic Criminal Defamation Act to intimidate the active press 

through punitive defamation actions. For instance in 2001, government charged a former 

editor of the Sunday Times Bheki Makhubu for criminal defamation for describing one of 

the king’s then newly earmarked wives as “a high school drop out”.12 

 

Parliament too has often lashed out at the media accusing it of irresponsibility, for 

example in one case where the author of a critical political column described the national 

assembly as a “pigsty filed by liars and hypocrites”. Whenever the king is faced by a 

demanding political challenge to his rule by pro democracy and human rights activists, 

he reverts to his weapon of choice to silent dissent, the Royal Decrees. In June 2001, he 

passed Decree No 2, which gave the Minister of Information sweeping powers to ban 

publications and shut down trade unions. This decree was withdrawn a short while later 

due to local and international pressure. 

 

After this, the king quickly issued Decree No 3 which among other things made certain 

serious crimes like high treason, murder, rape and armed robbery non-bailable offences. 

                                                
12 Misa (2001) So this is Democracy? : State of the Media in Southern Africa, Solitaire Press. 
 



 15 

This decree was also shot down by the Appeal Court on the grounds that the king had 

no constitutional right to rule by decree when there was a parliament which is the 

legislative arm of government. 

 

For over five years now, a Constitutional Drafting Committee appointed by the king has 

been soliciting views and opinions from the public about democratic and human rights 

for the country. Many observers have however dismissed it is a window-dressing 

exercise by the royalty aimed at diffusing the growing political restlessness. There may 

be reason to believe these sentiments because in mid 2002, the Prime Minister tabled a 

draconian Internal Security Bill that among other things seeks to tighten the existing 

legislation which prohibits political parties, restrict civil liberties even further, curtail the 

right to freedom of expression and increase the powers of the law enforcement 

agencies. 

 

Conclusion 

 

There is no respite for the media in Swaziland. The country has been at the centre of 

major political confrontations between the king on the one hand, and pro-democracy and 

human rights activists on the other. Media freedom has not been one of the core values 

for which the government of this tiny kingdom can be applauded. Instead, the king and 

his handpicked state institutions-the executive and parliament- have done everything in 

their power to subvert the operations of an independent and critical media. 

 

Be that as it may, there is reason to pause and reflect on some of the gains that the 

private media has achieved in the face of an exceedingly hostile environment such as its 

consistent exposure of the king’s and government’s power excesses and violation of 

human rights. Similarly, certain arms of the judiciary such as the Court of Appeal has 

played a remarkable role in trying to check the executive’s unbridled power and abuse of 

office. 

 

It is not easy for any critically minded individuals or organisations, least of all the media 

who must strive to remain at the forefront of informing the public, to operate in 

Swaziland. Nevertheless, it is also a serious indictment against regional and continent 

bodies such as SADC (South African Development Community) and the AU (African 



 16 

Union) which have consistently turned a blind eye to serious human rights violations-

including the stifling of media freedom in Swaziland.  

 

It is a major contradiction given that these same bodies profess their commitment to 

democracy, respect for human rights and good governance as the cornerstones for the 

recently founded New Partnership for Africa’s Development (Nepad). How these two 

bodies and the countries which constitute them deal with the crises in countries such as 

Swaziland will determine to what extent they are prepared to turn Africa’s image from 

one of strive and perennial chaos to one of democracy, peace and prosperity. 

 

Thank you. 

 

18 September, 2003 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


