~ LIBRARY & INFORMATION CENTRE ¢ Canl

T T LIBRA RY
| SROADCASTING AUTHORITY

Blsa [ c.qu’ Oej ANC’S ADDRESS TO THE CONFERENCE:
SA MEDIA IN THE TRANSITION TO DEMOCRACY

31sT JANUARY 1992

A few months ago, Popo Molefe, of the ANC's Nationai Working Committee, -
~ wrote a brief note to the manager of a large estate in Drakenstein. The

.note was occasioned by a complaint received from a recently established
-~ ANC branch among employees of the estate. The Secretary of the branch
claimed that he had more than 130 signed up members, most of whom

worked and lived on the estats.

~ Since there was a meeting hall on the farm where they were employed,
they had asked the manager's permission to use the premises for the
oﬁibial Iaunéhing of their branch. They duly paid, considering their wages,
a .sizeable deposit for use of the hall and proceeded to produce publicity
matérials adverﬁsing the event. A few days before the scheduled meeting
- -a senior member of the branch was called in by the manager. After an
'_ uripleésant-exchange of words, described as “interrogation” by the
} Secrqtary, he was informed that permission to use the hall was being

| denied.



2

The branch Secretary was aware that the Anglo-.American'Corporation, the
own.ers of the estate, had quite often pronounced a commitment to

democracy and therefore assumed they would receive a sympathetic

hearing. He was however alarmed at the prospect of their mesting fa’iling

and sought legal advice. Lawyers duly contacted the manager calling his
attention to the great inconvenience in which he had placed the ANC -

branch and suggesting that a meeting might help settle the differences )

between him and the ANC branch.

The manager promptly replied, indicating AAC policy did Jnot permit

political gatherings at the hall.

~Ir Popo Molefe’s note to the manager he too draws attention to statements

of the management of the AAC, including senior executives and the -

Chairperson of the board, committing themselves to democracy. Molefe, ,
perhaps naively, suggests that the manager is acting contrary to the spirit

of the corporation that employs him and should reconsider his decision. -

The ANC branch members live and work on the private property of their

employer, the Anglo-American Corporation, which owns interests in



mining, manufacturing, banking, commerce, rea! estéte, agriculture and
the media. Unlike their manager and the shareholders of AAC, they have
little access to private means of transport and economic circumstance
restrains them from travelling too far from their place of work. This
being the case, they sought to hold their meetings, social and otherwise,

in and around their living space - the estate on which they work.

Howev.er, the manager and the corporate power he represents were quite
‘within legal their rights in debarring the ANC branch from their
privately-owned hall. Indeed, in terms of a law and morality that
sanctifies the rights of property, the manager's argument was

unassailable.

. The effect however was that ANC members, 90 per cent of whom lived and

worked on the AAC's farm, could not meet and exercise their basic right
to freedom of éxpressidﬁ. The manager and the AAC had invoked no
spurious public safety law! They had issued no banning order! Not one

. 'po!ioeman had been de_ployéd to disperse the meeting! Yet they had
silehcéd' some 130 AN’C members as effectively as any law! Unlike their

employers, those farmworkers owned no newspaper, let alone a radio



station or some 20 per cent of a TV channel. Their sole means of
communication was through a public meeting, employing the_ir _God-given‘_
power of speech. By withholding the opportunity to exercise that _right, the
Anglo-American Corporation suppressed their right to freedom of

expression as surely as any totalitarian law.

Such littie known facts, repeated a thousand times on numerous other
large estates dotted throughout the country,throw into relief the real and
palpable power those who own property exercise over those who are

powerless and propertyless.

In 1910, there were at least five separate African-owned newspapers in
South Africa, published in both the African languages and English. There is
only one such newspaper today! At the end of the Second World War, there
were at least three African-owned biweeklies, publishing opinion in the

African languages and English. Not one of them survived beyond 1950!

Those who would have us believe that it was purely the uncompetitiveness
of these newspapers and journals that led to their demise are peddling an

untruth or are just ill-informed about the history of African journalism in



5
this country. To state the case plainly, the property-owning classes among
the urban Africans were bankrupted and denuded of their property rights
through facial laws. As a result they could no longer sustain newspapers
and publishing houses. Other publications, like fhe Guardian, (and its
numerous successors as Advance, New Age and Spark ) Contact and the
Torch were banned and their assets were seized. An idyllic picture of a
media free market in South Africa if very far from the truth. Extra-
econofnic as well as purely economic measures have been employed for

decades to create the situation that presently exists.

_antrol over the South African media today effectively rests with a three
large 'corpOrations._ The consequences are that the formation of public
Opinion, with the exception of one daily newspaper, The Sowetan, is firmly
'Iin the Hands of persons drau_}n' from one racial community, one gender and
ohe class! Dbes anyone suggest that this is a healthy information order!?

' 'Doés_ such an information order bear any resemblance to the plurality of

“interests that make up South Africa?

Consider also that the smallest language community in South Africa, made

up of those who use English as their home language, controls the lion’s



6
share of the print media - more than 14 daily newspapers and six weeklies -
while language communities that are four times larger do not control even

one daily newspaper!

The ANC media charter suggests that the right to be heard, and the
opportunity to have one’s views published, cannot be determined solely by
ownership or control over economic assets, as is the case in South Africa
today. And just as victims of racial oppression in other parts of the world
were compensated for past discrimination, {the German and Austrian Jews
and their immediate descendants are a case in point) a democratic state
should consider similar, though not necessarily identical, measures in the

case of South Africa.

The central issue which the ANC Media Charter seeks to address is how

to entrench in a future constitution such provisions as will afford all
South African citizens the right and capacity to exercise to the’ fullest:

their rights to freedom of expression.

Given the sad history of the SABC and other state-owned broadcasting -

systems the myth has taken root that an unfettered broadcasting free- ™



market yields the best results? Anyone familiar with the quality of US
electronic media as compared with the output of the state_-owned BBC
would find such a dogmatic laughable. The private ownership of
broadcasting in the US has resulted in a diet of one-dimensional
mediocrity, with audiences regularly bludgeoned with commercial breaks

to sell soap, deodorants and mouthwash!

State-control of broadcasting in a range of western countries, including
Britai'n and Canada , has not resulted in their transformation into
government mouthpieces. Many other western countries have strict
controls limiting concentration of ownership in television.In that haven of
the free market, the USA, there are especially strong prohibitions on
newspapers controlling television and vice versa. We do not suggest that
future governments will be run by angels. Nor do we wish to claim that
they will be free of the temptation to turn state-owned broadcasting to
their advantage. This is why the ANC Media Charter suggests that the
publicly -owned broadcasting facilities be placed under an Independent
Broadcaéting Authority, appointed not by the government of the day, but by
_alllthe parties represented in parliament plus various elements of civil

society. We insist that institutional arrangements can be arrived at which



would make it impossible for any government to exercise undue control
over public broadcasting. We could all make a serious contribution to the
debate by addressing that issue ‘rather than clinging to dogmas of dubious:

veracity.

While the ANC would defend. the integrity 6f the public sector against
would-be-privatisers, we do not and have never opposed participation of

the private sector in broadcasting. The ANC, for example, welcomed the

lifting of the restrictions placed on M-Net. We have also encouraged and

- supported Radio 702 and other private sector initiatives, including the

-most recent, undertaken by a group of African entrepreneurs seeking to

carve out a niche in Television. We would, of course, greatly prefer an

information order that opens new and wider opportunities for South

African talent and creativity rather than one that would become a vehicle .
for the outpourings of the US and the dominant English-speaking industrial “»
nations. In this regard the approach adopted by Britain in granting

broadcast licenses has a certain appeal. However we have an open mind on

the issue and various other options readily present themselves. .

Our participation at this colloqium, because it is not much more than that,



9
is to hear from the principle players in the media their views on what can
be done to ensure that South African media play a their proper role in the
transition to democracy. We do-not expect any binding decisions to come
from this conference, but we hope a consensus could emerge that would
inform the deliberations_.at_ CODESA so that the voice of the fourth estate
helps shape our media in the future.

('»
Z. Pallo Jordan.
Secretary of Information.

African Naticnal Congress.



