
Complaint to the
Independent Communications Authority of South Africa

20 February 2007

Summary of Complaint

1. The Freedom of Expression Institute (FXI) hereby lodges a complaint 

with  the  Independent  Communications  Authority  of  South  Africa 

(ICASA),  on  the  grounds  that  the  South  African  Broadcasting 

Corporation (SABC) has failed to comply with the following statutes:

1.1The Constitution of the Republic of South Africa Act 108 of 1996 

(“Constitution”);

1.2 the Broadcasting Act 4 of 1999  (as amended, “Broadcasting Act”)

1.3 the Independent Communications Authority of South Africa Act  13 

of 2000 (as amended, “ICASA Act”)

2. This complaint makes reference to the findings of the Commission of 

Enquiry into blacklisting and related matters, conducted by Zwelakhe 

Sisulu  and  Advocate  Gilbert  Marcus,  assisted  by  Professor  Guy 

Berger, published in October 2006 (“Report”).

3. This Commission was precipitated by an on-air clash between SAFM 

radio  anchor  John  Perlman  and  the  SABC's  spokesperson,  Kaizer 

Kganyago following a report  in the Sowetan newspaper alleging the 

existence of a blacklist of political commentators. Perlman refuted the 



SABC's statement, denying the existence of the blacklist, and asserted 

that the blacklist existed, citing his actual experience in the newsroom. 

4. While not being a trial or a vehicle for enquiring into labour disputes, it 

is  significant  that  the  Commission  based its  findings on  undisputed 

evidence. Therefore the outcomes of the Commission are of relevance 

to ICASA as they point to violations of the SABC's licence conditions 

and the Act. What is also of  relevance to ICASA, we submit,  is the 

SABC's  conduct  after  the  completion  of  the  report,  as  we  believe 

aspects of its conduct to be in violation with South Africa's Constitution, 

the Broadcasting Act and SAFM's licence conditions.

5. We have waited for the SABC to implement the recommendations of 

the Commission. We are now of the view that we have waited in vain. 

Ideally, once the Board was made aware of the Commission's findings, 

they  should  have  taken  corrective  action  immediately,  and  publicly 

announced  what  these  steps  were  to  be.  This  would  have  instilled 

public  confidence  in  the  SABC's  commitment  to  making  right  the 

wrongs pointed out in the Commission's report, and may have made 

this complaint unnecessary.

6. Instead, we are concerned at what appears to be the SABC's lack of 

appropriate  response  to  the  Commission's  findings.  There  is  no 

information in the public domain of action being taken on the measures 

proposed  by  the  Commission.  Instead,  according  to  media  reports, 

attempts have been made to  issue Perlman with a  written warning. 

There is  no  indication  of  whether  action  is  being  taken against  the 

person responsible for excluding commentators, the Managing Director 

of News and Current Affairs, Dr. Snuki Zikalala. 

7. If the media reports are true, then it means that disciplinary steps have 

been  taken  against  Perlman  for  supporting  the  provisions  of  the 

SABC's  Charter  and  acting  in  accordance  therewith.  This,  in  turn, 

means that the SABC Board and management are unwilling to act in 

2



ways that befit a public broadcaster, and instead confirms the SABC's 

shift towards a state broadcaster. 

8. The SABC has been beset  by  other  resignations  as  well,  including 

Nikiwe  Bikitsha,  Jimi  Matthews,  Lerato  Mbele,  and  Mandlakazi 

Mpahlwa.  The  SABC  has  denied  that  Bikitsha's  resignation  is 

connected to the blacklisting report  (The Star,  1/02/2007).  However, 

the SABC should also  accept  that  one of  the consequences of  the 

Commission  having  found  the  SABC's  media  release  denying  the 

existence of the blacklisting report misleading by omission, is that the 

public will not take what the SABC says on the issue at face value. 

9. Taking all  these factors into account, the FXI submits that there are 

sufficient grounds to merit ICASA exercising its discretion to direct this 

complaint  to  the  Complaints  and  Compliance  Committee  (CCC)  of 

ICASA,  as  these  resignations,  especially  that  of  Perlman,  strongly 

suggest that the SABC's own staff are losing confidence in the SABC. 

The FXI, too, is losing confidence in the ability of the SABC to address 

the Commission's findings, hence this complaint to ICASA.

10. On 29 June 2006, the Chief Executive Officer of the SABC, Adv. Dali 

Mpofu,  appointed  a  Commission  of  Enquiry  into  allegations  of 

blacklisting of political commentators in the SABC News and Current 

Affairs division. 

11. The Commission was mandated to establish the following:

11.1 Whether  undue  banning  or  blacklisting  of  commentators  had 

taken place;

11.2 If the SABC's statement of 20 June 2006, denying the existence 

of the blacklist, was in conformity with the factual situation;

11.3 What the source of perceived low morale in the newsroom was;

3



11.4 Whether  practice in  the division was in  line with  international 

best practice.

12. In summary, the Commission found that particular individuals had been 

excluded from news and current affairs programmes on grounds that 

were not objectively defensible. The Commission also found that the 

SABC media statement of 20 June 2006 did not accurately reflect the 

factual  position  on  blacklisting  and  that  Perlman's  position  on  the 

matter was 'in conformity with the factual situation'. The Commission 

also  found  a  tendency  on  the  part  of  Zikalala  to  micro-manage 

decision-making, and that his interventions in relation to the excluded 

commentators  were  'counter-productive  and  destructive  of  good 

morale'. The Commission also found that the draft guidelines on the 

use of  commentators,  that had not yet been adopted by the Board, 

were inadequate and not in line with international best practice.

13. The report states (at paragraph 5.59) 

 “what does emerge is undoubtedly a worryingly narrow view of the  

range  of  permissible  perspectives  and  qualities  of  what  defines  an 

individual as being approachable for comment and analysis…In turn  

this situation restricts the range of views available to South Africans 

who depend on the SABC to provide them with the information upon 

which they make their democratic choices”. 

14. As the public broadcaster, the SABC functions according to a statutory 

mandate,  and  in  addition  has  specific  licence  conditions.  These 

documents outline the SABC's public service mandate. In terms of the 

Charter,  contained in  the  Broadcasting  Act,  the  SABC must  offer  a 

plurality of views from a South African point of view, and must provide 

a reasonable opportunity for viewers and listeners to receive a variety 

of points of view on matters of public concern. The SABC must also 

meet the highest standards of journalism. It is expected to provide fair 

4



and  unbiased  coverage,  be  impartial  and  balanced,  and  exercise 

independence from government and other interests. 

15. The  exclusion  of  commentators  in  the  manner  described  by  the 

Commission's  report  violates  these requirements  as  it  has  led  to  a 

reduction  of  the  diversity  of  viewpoints  on  SABC  services  and 

interfered in an unreasonable manner with the right of  the public to 

receive  diverse  views.  Numerous  incidents  also  point  to  a  pro-

government bias on the part of Zikalala, in turn impacting negatively on 

the independence from government of the News and Current Affairs 

division.  The  indecisiveness  of  the  SABC  in  responding  to  these 

violations cast a pall on the leadership of the SABC Board.

16. Since the release of the report, the SABC's response has been at best 

intransigent,  at  worst contradictory, with Mpofu indicating in the  City 

Press (10/06) that both Perlman and Zikalala had a case to answer 

flowing from the Commission's findings. This was in spite of the fact 

that  the  Commission  vindicated  Perlman.  He  has  subsequently 

resigned,  and  other  resignations  have  taken  place  for  undisclosed 

reasons.  In  Die  Beeld (05/02/2007),  SABC  spokesperson  Kaizer 

Kganyago, stated that Mpofu “shall  decide when he decides” on the 

second phase of the investigation into blacklisting. No public statement 

has been made about the concrete steps being taken by the SABC to 

address  the  problems  identified  in  the  Commission's  report.  These 

factors  are  bound to  contribute  to  a  further  decline  in  staff  morale, 

which has already been affected negatively by the blacklisting report 

(according to the Commission's report), as these are indications that 

the SABC is responding inappropriately to the report. 

17. This complaint shall argue that the SABC has failed to comply with the 

following statutes:

17.1The Constitution;

17.2the Broadcasting Act; and

5



17.3the ICASA Act 

18. This complaint shall argue further that the SABC has failed to comply 

with the following policy documents and codes of conduct:

18.1 the SABC's licence conditions; and

18.2 the BCCSA Code of Conduct re: news programming.

19. With  respect  to  paragraph  18.2  above,  while  the  SABC  Board  is 

responsible for the Editorial Policies and the BCCSA for the BCCSA 

Code of Conduct,  these documents do set norms and standards for 

news  and  current  affairs  broadcasting  and  their  contents  should 

therefore be taken into account in considering this complaint.

20. With respect to the allegations in the Report regarding Paula Slier, the 

SABC has violated the following statutes and/or policy documents: 

20.1 s.10 (1)(d) of the Broadcasting Act;

20.2 s.4.2.3.4 of SABC licence conditions; and

20.3 SABC Editorial Code and Editorial Policies.

21. With respect to the allegations in the Report regarding Sipho Seepe, 

the SABC has violated the following statutes and/or policy documents: 

21.1 s.10(1)(d) of the Broadcasting Act;

21.2 s.4.2.3.5 of SAFM's licence conditions;

21.3 s.6(8) of the Broadcasting Act; and

21.4 s.2 of the SABC Editorial Code of Practice.

22. With  respect  to  the  allegations  in  the  Report  regarding  Aubrey 

Matshiqi,  the SABC has violated the following statutes and/or policy 

documents: 

22.1 s.10(1)(d) of the Broadcasting Act; 

6



22.2 s.4.2.3.5 of SAFM's licence conditions; and

22.3 SABC's own Editorial Policies.

23 With respect to the allegations in the Report regarding Karima Brown, 

the SABC has violated the following statutes and/or policy documents:

23.3 s.10(1)(d) of the Broadcasting Act

23.4 s.4.2.3.3 of the SABC's licence conditions

23.5 s.4.2.3.5 of the SABC's licence conditions.

24 With respect to the allegations in the Report regarding Moeletsi Mbeki, 

Elinor Sisulu and Trevor Ncube, the SABC has violated the following 

statutes and/or policy documents: 

24.3 s.10(1)(d) of the Broadcasting Act;

24.4 s.4.2.3.5 of SAFM's licence conditions; and

24.5 SABC's editorial policies.

25 With respect to the allegations in the Report regarding Staff morale at 

the SABC, the SABC has violated s.10(1)(d) of the Broadcasting Act.

26 With respect to the Special Assignment incident the SABC has violated 

the following statutes and/or policy documents:

26.3 s.16 of the Constitution;

26.4 s.6(3) of the Broadcasting Act; and

26.5 s.2 of the SABC's Editorial Code of Practice.

27 With respect to the SABC statement of 20 June 2006, the SABC has 

violated the following statutes: 

27.3 s.6(8) of the Broadcasting Act; 

27.4 s.2 of the SABC Code of Practice;

27.5 s.8(d) of the Broadcasting Act; and

7



27.6 s.35(2) of the Code of Conduct for Broadcasters.

28 With respect to the attempt to interdict Mail and Guardian newspaper, 

the SABC has violated the following statutes: 

28.3 s.16 of the Constitution; and 

28.4 s.13(4)(b) of the Broadcasting Act.

29 With respect to the alleged disciplining of John Perlman, the SABC has 

violated the following statutes: 

29.3 s.16 of the Constitution; 

29.4  s.6(8)(f) of the Broadcasting Act; and

29.5  s.4.2.3.3 of SAFM's licence conditions.

Paula Slier

30 In terms of s.10(1)(d) of the Broadcasting Act, the public services of the 

SABC must provide significant news and public affairs programming 

which meets the highest standards of journalism, as well as fair and 

unbiased  coverage,  impartiality,  balance  and  independence  from 

government,  commercial  and  other  interests.  This  requirement  is 

repeated in s.4.2.3.4 of the licence conditions of SABC services.

31 The  report  makes  reference  to  a  direct  instruction  from  Dr.  Snuki 

Zikalala given to all news desks, that no material or story supplied by 

journalist Paula Slier should be used by SABC news desks until further 

notice.

32 With  respect  to  Slier,  the  Commission  found  Zikalala's  reason  for 

issuing this instruction - namely that she was biased towards Israel - 

was improper in that it was motivated by a political position supporting 

the Palestine Liberation Organisation. They argued that her exclusion 

was in direct conflict with the SABC's policies and Code. 

8



33 It  is  our  contention  that  her  exclusion  was  also  in  violation  of  the 

Broadcasting  Act's  requirement  to  provide  programming  that  was 

independent from political interests, including the liberation movement 

and  (according  to  Zikalala)  its  historic  support  for  the  PLO.  He 

therefore  allowed  political  allegiance  to  govern  his  decision  making 

about  the  use  of  Slier,  and  therefore  took  a  non-independent  and 

biased decision, in violation of s.10(1)(d) of the Broadcasting Act.

34 Zikalala's  instruction on Slier  is  also a violation  of  the SABC's own 

Editorial  Code,  which  states  that  'we  do  not  allow  advertising, 

commercial,  political  or  personal  considerations  to  influence  our 

editorial  decision-making',  and  further  'the  staff  may  not  allow  their 

professional  judgment  to  be  influenced  by  pressures  from  political, 

commercial or other sectional interests'. The Editorial Policy goes onto 

state, 'SABC reporting should be, and be seen to be, accurate, fair, 

impartial and balanced. Our audiences have the right to expect SABC 

news and current affairs programming not to reflect the personal views 

of  editorial  staff'.  Clearly  this  was  not  the  case  in  relation  to  the 

exclusion of Slier, who was excluded because of Zikalala's personal 

and political views.

Sipho Seepe

35 In terms of s.4.2.3.5 of the licence conditions, with respect to news, 

information and current affairs, the licensee must 'provide a reasonable 

opportunity  for  the  public  to  receive  a  variety  of  points  of  view  on 

matters of public concern'.

36 S.6(8) of the Broadcasting Act requires the SABC to develop a Code of 

Practice that ensures that the personnel comply with certain values, 

including 'a high standard of accuracy, fairness and impartiality in news 

and  programmes  that  deal  with  matters  of  public  interest'.   This 

requirement is captured in the Code of Practice in the following clause: 

9



'We  are  committed  to  a  high  standard  of  accuracy,  fairness  and 

impartiality and we therefore report, conceptualize, and present news 

and current affairs honestly by striving to disclose all the essential facts 

and by not suppressing relevant, available facts, or distorting by wrong 

or improper emphasis'. This section also states that 'The SABC is not 

the mouthpiece of the government of the day…’ 

37 The SABC's own Editorial Policies state that the SABC must provide a 

full  spectrum  of  opinions,  perspectives  and  comment,  which  also 

extends to the use of guests, analysts and specialist commentators. 

According to  the  Policy  on News and Current  Affairs  'This  requires 

editorial staff to choose, as participants, people who have a wide range 

of views, opinions and perspectives, and are drawn from all over the 

country'. 

38 With  respect  to  Seepe,  the  Commission  found  that  although  Dr. 

Zikalala had not issued a direct instruction not to use him, the fact that 

he expressed a concern that Seepe had disrespect for the government 

and disrespect for the President in particular. He then expressed an 

opinion characterizing Mr.  Seepe's articles as 'not articles that were 

building this nation but articles that were undermining the President'. 

According to the Commission, these views would probably have been 

interpreted as being tantamount to an instruction. 

39 The Commission also noted their concern at the inappropriateness of 

this comment, noting that 'it is not the role of the SABC to represent the 

Government or to improperly shield the Government from criticism'. An 

inferred instruction would inevitably lead to coverage that is partial to 

the Government,  as Seepe was considered suspect  because of  his 

supposedly anti-Government views.

40 This inferred instruction was in violation of s.10(d) of the Broadcasting 

Act, requiring the SABC to provide programming that is unbiased and 

independent  from government  interests,  as  well  as  the  s.4.2.3.5  of 

10



SAFM's  licence  conditions  obliging  the  licensee  to  ensure  that  the 

public  received  a  variety  of  points  of  view.  It  also  violates  the 

requirement of s.6(8) of the Broadcasting Act, translated into s.2 of the 

Code of Practice, requiring impartiality in news and programming, as 

well  as  the  sub-section  stating  that  it  is  not  the  mouthpiece  of  the 

government of the day.

41 The inferred instruction was also in violation of the SABC's Editorial 

Policies in that Zikalala again allowed his personal and political views 

to prevail over news judgments, and could well result in a narrowing of 

opinion if his views were excluded from SABC services.

Aubrey Matshiqi

42 While Zikalala did not issue a direct instruction not to use Matshiqi, he 

argued that the newsroom should be careful about using him because 

he 'does not have research capacity'. He also refused to allow Matshiqi 

to be used in relation to the succession debate because he considered 

a statement attributed to him as amounting to incitement to violence. 

According to Zikalala, Matshiqi was also being used too frequently.

43 According to the Commission, Matshiqi did have access to research 

facilities even prior to joining the Centre for Policy Studies. It also noted 

that an objective reading of his statements about prospects for a civil 

war in South Africa did not amount to an incitement to violence. As a 

result, it was not an acceptable reason to exclude Matshiqi, and even if 

his views were considered alarmist or extremist, they could have been 

counter-balanced by other views rather than being excluded entirely. 

44 In addition, Zikalala's intervention in relation to a three day broadcast 

on the corruption trial  of  Schabir  Shaik  was also considered by the 

Commission to be in conflict with the Editorial Policy provision requiring 

the  provision  of  a  'full  spectrum  of  opinion'.  According  to  the 

Commission, Zikalala said that he had sent a note at the time of the 

11



trial, stating that Matshiqi must not bring Zuma's name up in relation to 

the Shaik trial, and implied that journalists should solicit views that did 

not make the link. 

45 After this intervention, Matshiqi was taken off air and told not to return 

to the studio. Although Zikalala denies having given an instruction to 

take him off air, the Commission found that the ultimate result was that 

he did not return to the studio, and that Zikalala's intervention was in 

and of itself a direct interference with the expression of a point of view 

that has dominated political discourse in South Africa.

46 Zikalala's conduct in relation to the Shaik trial did not meet the highest 

standards of journalistic professionalism - in violation of s.10(1)(d) of 

the Broadcasting Act and s.4.2.3.3 of SAFM's licence conditions - in 

that  Matshiqi  analysis  of  the  trial  was  terminated for  improper,  and 

hence  unprofessional,  reasons.  The  refusal  to  allow  Matshiqi  to  be 

used in relation to the succession debate is a direct infringement of the 

requirement  in  s.4.2.3.5  of  the  licence  condition  to  'provide  a 

reasonable opportunity for the public to receive a variety of points of 

view on matters of public concern'. 

47 The inferred instruction was also in violation of the SABC's Editorial 

Policies in that Zikalala again allowed his personal and political views 

to prevail over news judgments, and could well result in a narrowing of 

opinion if his views were excluded from SABC services

Karima Brown

48 According  to  the  Commission's  report,  Zikalala  was  unambiguous 

about the fact that Brown should not be used a commentator because 

she 'spreads untruths',  although he would permit  her  to be used in 

relation to articles she had written. Zikalala also indicated that he did 

not  favour  the  use  of  journalists  and  editors  'from  competitor 

publications' for commentary.  

12



49 The  Commission  found  an  instruction  had  been  issued  not  to  use 

Brown, but that Zikalala's reasons '[did] not withstand critical scrutiny' 

and were inconsistent.

50 Therefore Zikalala's instruction did not meet the highest standards of 

journalistic  professionalism  -  in  violation  of  s.10(1)(d)  of  the 

Broadcasting Act and s.4.2.3.3 of SABC's licence conditions - in that 

Brown  was  excluded  for  inconsistent  and  unjustifiable,  and  hence 

unprofessional, reasons. The refusal to allow Brown to be used, except 

in  relation  to  her  own  articles,  is  a  direct  infringement  of  the 

requirement  in  s.4.2.3.5  of  the  licence  condition  to  'provide  a 

reasonable opportunity for the public to receive a variety of points of 

view on matters of public concern'. 

Moeletsi Mbeki, Elinor Sisulu and Trevor Ncube

51 The Commission found that the exclusion of Mbeki and Sisulu was not 

objectively defensible, and that Mr. Zikalala had informed Mr. Ncube 

that he could not be used for reasons that are not justifiable. 

52 It can be inferred, then that their exclusion from SABC programmes 

was unfair,  and would  have contributed to  unbalanced reporting  on 

Zimbabwean issues in  that  significant  opinion  makers'  voices  would 

have been excluded not on the basis of newsworthiness, but on the 

basis of a prior and unjustifiable (and hence unprofessional) decision, 

in violation of s.10(1)(d) of the Broadcasting Act. Clearly the crisis in 

Zimbabwe  is  a  matter  of  considerable  public  concern,  and  the 

reduction  of  viewpoints  to  exclude  those  commentators  who  -  in 

Zikalala's view - 'bashed Zimbabwe', would constitute an unacceptable 

reduction  of  this  diversity  of  viewpoint,  and  therefore  a  violation  of 

s.4.2.3.5 of SAFM's licence conditions.

13



53 The inferred instruction was also in violation of the SABC's Editorial 

Policies in that Zikalala again allowed his personal and political views 

to prevail  over news judgments,  and would result  in a narrowing of 

opinion if their views were excluded from SABC services

Staff morale at the SABC 

54 Apart  from having to adhere to s.10(d) of  the Broadcasting Act,  the 

SABC is  also compelled to protect  the creative independence of  its 

journalists.  The  report  understands  there  to  be  a  link  between 

independence and decision-making, in that levels of decision-making 

must be strictly separated in order to be clear. They make reference to 

a standard of the World Radio and Television Council which states that 

'the  first  way  of  ensuring  that  public  broadcasting  has  enough 

autonomy is to distinguish, in its administrative structure, between two 

levels  of  management:  day-to-day  business  on  the  one  hand,  and 

general  policies  and  long-term  decisions,  on  the  other  hand'.  The 

internal independence of decision-making levels from one another is 

crucial  to  create  certainty  amongst  employees.  The  separation 

between management and editorial functions is especially important. 

55 The  report  also  states  that  the  exclusion  of  certain  commentators 

suggested distrust  within  the  news and current  affairs  hierarchy  for 

those beneath them who are responsible for editorial decisions. The 

report  states  further  'where  editorial  autonomy  at  lower  levels  is 

compromised  for  reasons  which  are  not  objectively  defensible,  the 

working environment is compromised'. 

56 In  this  regard,  the  Commission  expressed  particular  concern  about 

Zikalala's management style, which involves micro-management of the 

day-to-day business in a seemingly ad hoc and inconsistent manner, 

resulting in a downward micro management that was bound to erode 

staff  morale  as  it  eroded  the  sense  of  ownership  of  broadcasting 

content by executive producers, producers and presenters.

14



57 These observations strongly imply that the creative independence of its 

own journalists was not respected: a crucial factor in the SABC being 

able to realize its own independence. To this end, the SABC has failed 

to clarify that the role of the MD: News and Current Affairs should be in 

the area of general policy and strategy, not editorial decision-making. 

In  failing  to  clarify  this,  the  SABC  has  also  failed  to  secure  the 

conditions that are necessary for professional journalism, in violation of 

s.10(d) of the Broadcasting Act.

The Special Assignment incident
58 Section  16  of  the  Constitution  guarantees  the  right  to  freedom  of 

expression, including the right to freedom of the press and other media.

59 Arguably, inherent in section 16 is the principle that the media should 

not be controlled by the State and should be sufficiently independent of 

the State.  This would apply even to the public broadcaster because 

the public broadcaster commands a massive share of  the television 

and radio broadcasting arena and thus has a substantial  impact  on 

freedom of expression.

60 Section 16 precludes the State from controlling the affairs of the public 

broadcaster,  particularly  its  policies,  because  this  threatens  the 

diversity of views essential to freedom of expression.  Thus, on these 

issues, the SABC must be independent of the state.

61 According to s.6(3) of the Broadcasting Act, 'In terms of this Charter, 

the Corporation will  in pursuit of its objectives and in exercise of its 

powers,  enjoy  freedom  of  expression  and  journalistic,  creative  and 

programming independence'. 

62 The Commission's report cites an incident involving the current affairs 

programme Special Assignment, where Jaques Pauw alleged that Dr. 

Zikalala showed a programme on airport security to three people in the 

15



Presidency, prior to broadcast, and the programme was screened with 

alteration.  According  to  the  report  'this  incident  suggests  that  Dr. 

Zikalala  was  prepared  to  entertain  outside  influence  even  if,  in  the 

result, no such interference in fact occurred'.

63 Showing a programme to individuals outside the SABC, especially from 

the highest office in the land, is deeply improper and opens the SABC 

up to political pressure to alter programmes before they are broadcast. 

Showing the programme could have had one objective only: to solicit 

approval or non-approval for its contents prior to broadcast.

64 This is a violation of the SABC's ability to exercise its independence, 

and therefore a violation of s.6(3) of the Broadcasting Act, as well as 

the Constitutional provision that underpins it, namely s.16.

65 In addition,  this  action  is  a  violation of  s.2  of  the Editorial  Code of 

Practice  states  that  'The  SABC  is  not  the  mouthpiece  of  the 

government of the day'. By opening Special Assignment up to editorial 

influence by the President's office, it creates the basis for the SABC to 

become the government's mouthpiece.

The SABC statement of 20 June 2006

66 The statement in question was released by the SABC on 20 June 2006 

and refuted the existence of a blacklist. According to the Commission's 

report, this statement 'did not accurately reflect the position or provide 

reasons that would justify the exercise of SABC power in this regard'. 

In other words, the SABC statement misled the public.

67 It  is  grossly  irresponsible  for  the  SABC  to  publish  misleading 

information, and not even to apologise for doing so once the report's 

findings were made. It casts a pall  over all  statements made by the 

16



SABC, as the public will not know whether to trust the veracity of the 

SABC's statements in future.

68 S.6(8) requires the SABC to develop a Code of Practice that ensures 

that  the  personnel  comply  with  certain  values,  including  'a  high 

standard  of  accuracy,  fairness  and  impartiality  in  news  and 

programmes that deal with matters of public interest'.  This requirement 

is  captured  in  the  Code  of  Practice  in  the  following  clause:  

'We  are  committed  to  a  high  standard  of  accuracy,  fairness  and 

impartiality and we therefore report, contextualize, and present news 

and current affairs honestly by striving to disclose all the essential facts  

and by not suppressing relevant, available facts, or distorting by wrong 

or improper emphasis'. 

69 The SABC violated this s.6(8) of the Broadcasting Amendment Act, as 

well as s.2 of its own Code of Practice, by releasing a statement on the 

blacklisting  matter  that  misrepresented  the  factual  position,  and 

therefore did  not  meet  high standards of  accuracy.  As a result,  the 

SABC Board has also failed to  uphold the principles  of  freedom of 

expression and the right of the public to be informed. 

70 The SABC also violated s.8(d) of the Broadcasting Act, which requires 

the SABC public services (including SAFM) 'to  provide,  in  its public 

broadcasting services, radio and television programming that informs, 

educates and entertains'. As per the Commission's findings, the above-

mentioned statement misinformed the public.

71 S.35  of  the  Code of  Conduct  deals  with  comment  on  broadcasting 

services,  including  the  SABC's.  S.35(2)  of  the  Code  states  that 

'comment  shall  be  an  honest  expression  of  opinion  and  shall  be 

presented in such a manner that it appears clearly to be comment, and 

shall be made on facts truly stated or fairly indicated and referred to'. 

This provision is repeated in the BCCSA Code of Conduct.

17



72 The SABC has violated this section of the Code by proving a dishonest 

expression of opinion, as it was based on untrue facts.

Attempt to interdict Mail and Guardian newspaper

73 The provisions of paragraphs 54 – 56 are repeated herein. According 

to s. 13(4)(b) of the Broadcasting Act, the members of the SABC Board 

must,  when  viewed  collectively,  be  people  who  are  committed  to 

fairness, freedom of expression, the right of the public to be informed 

and openness and accountability on the part of those holding public 

office. 

74 On 14 October 2006, the SABC attempted to interdict  the Mail  and 

Guardian newspaper to compel it  to take a copy of the report down 

from its website, which created the unprecedented situation where one 

media  institution  attempted  to  violate  the  freedom of  expression  of 

another  institution.  This  action  constituted  an  abuse  of  public 

resources, and amounts to a violation of the requirement of the Board 

to  uphold  freedom  of  expression  and  the  right  of  the  public  to  be 

informed, as required by s.13(4)(b) of the Broadcasting Act. The Board 

presided over these actions and has done nothing to distance itself 

from them.

75 In  addition,  the  SABC  is  required  to  uphold  the  South  African 

Constitution.   By  attacking  the media  freedom of  another  institution 

media  (the  Mail  and  Guardian),  they  have  failed  to  uphold  the 

Constitutional right of the newspaper to freedom of expression. 

The alleged disciplining of John Perlman

76 Numerous media reports have alleged that Perlman was issued with a 

letter  of  warning, which he refused to accept.  We call  on ICASA to 

establish the veracity of these reports, as we believe that this matter is 

18



not simply an internal disciplinary matter. If this indeed is the case, then 

the SABC has violated Perlman's right to freedom of expression, which 

supersedes  the  right  of  the  SABC to  reputation.  The  provisions  of 

paragraphs 54 – 56 are repeated herein. 

77 In  addition,  Perlman  was  acting  in  accordance  with  s.6(8)(f)  of  the 

Broadcasting  Act,  which  requires  staff  to  meet  a  high  standard  of 

accuracy,  by  correcting  the  official  (and  incorrect)  SABC statement 

refuting the existence of a blacklist. In fact, by disciplining (and hence 

punishing)  Perlman,  the  SABC would  have  violated  s.6(8)(f)  of  the 

Broadcasting Act by acting in an unfair manner against Perlman, and 

punishing him for meeting his ethical obligations. In the process, they 

would have communicated a message to other staff that the reputation 

of the SABC supersedes the obligation of journalists to be accurate, 

even in instances where the SABC itself has misled the public. 

78 In  addition,  the  SABC  has  violated  s.4.2.3.3  of  SAFM's  licence 

conditions,  by  frustrating  Perlman's  attempts  to  meet  the  highest 

standards of journalistic professionalism.

Offences and penalties

79 The FXI submits that the practices set out above run counter to the 

letter and spirit of the Constitution, the Broadcasting Act and the ICASA 

Act, and cannot be condoned by ICASA. The FXI requests ICASA to 

take the following steps:

79.1 Enforce  s.4(3)(d)  of  the  ICASA  Act.  This  would  involve 

'[enforcing] licence conditions consistent with the objects of this 

Act  and  the  underlying  statutes  for  different  categories  of 

licences'. 

79.2 Investigate, hear, and make a finding on the above complaint, 

as provided for in s.17(A) - (H) of the ICASA Act, as amended, 

including:

19



79.2.1 requiring the SABC Board and Management to provide it 

and the public with a full report on the actions it has taken 

with  regard  to  the  recommendations  made  by  the 

Commission and the circumstances regarding the spate 

of recent resignations that have been place at the SABC.

79.2.2 requiring the input of people key to the matter by calling 

them  as  witnesses,  including  John  Perlman  on  his 

reasons for resigning.

80 Direct  the  SABC  to  desist  from  any  further  contravention  of  the 

Broadcasting Act, the BCCSA Code of Conduct and its own editorial 

policies, in  terms of section 17E(2)(a) of the ICASA Act.

81 Directing the SABC to take such further remedial and other steps as 

may be recommended by the Complaints and Compliance Committee. 

In our respectful view, these must include a thorough investigation of 

the obviously poor morale in the SABC newsroom and associated poor 

management  practices  as  identified  in  the  Commission  Report,  in 

terms of section 17E(2)(c) of the ICASA Act.

82 The FXI reserves the right to supplement this complaint should it deem 

necessary, as well as make oral argument at the hearing thereof.

20


